Nissan – historia powstania marki

 

Dodano 05.06.2019 13:02

Nissan – historia powstania marki

Historia Nissana rozpoczyna się w Japonii, w 1911 roku. Założycielem marki był Masujiro Hashimoto, absolwent Tokijskiej Szkoły Przemysłowej. Skończywszy studia Masujiro odbył praktyki biznesowe
w Stanach Zjednoczonych, pracował tam również w spółce McIntosh and Seymour, w której zajmował się budowaniem silników parowych. Następnie, po rozpoczęciu wojny rosyjsko-japońskiej, wrócił
do ojczyzny. Po krótkich epizodach jako pracownik firmy produkującej karabiny, szef inżynierów
w Etchujima Company oraz w warsztacie kopalnianym – założył Kwaishinsha Motorcar Works (Kaishin Jidōsha Kōjō). Mimo niewielkiego budżetu, swoim doświadczeniem i wiedzą zdobył przychylność Kenjiro Den, Rokuro Aoyama i Meitaro Takeuchi, którzy zainwestowali w firmę Maujiro. Nowa marka samochodów – DAT, wzięła nazwę od pierwszych liter imion inwestorów, ale słowo to ma też swoje znaczenie - w języku japońskim datto oznacza odskoczyć jak spłoszony zając. Znakiem rozpoznawczym marki był emblemat uciekającego królika zdobiący maski samochodów DAT. Skrót nazwy rozwinięto również w pierwszym haśle reklamowym firmy - „Durable, Attractive, Trustworthy” (tj. trwałe, atrakcyjne, godne zaufania).

Datsum i Datsom - dwa okresy produkcji

Pierwszy samochód - DAT 1, wyjechał z fabryki w 1914 roku. Napędzany silnikiem V2 o mocy 10 KM zdobył brązowy medal na Tokyo Taisho Expo. Rozwijał on prędkość maksymalną do 32 km/h. W 1915 roku wyprodukowano sześć sztuk DAT 31. DAT 41, pięcioosobowy samochód z czterocylindrowym silnikiem 2,3 litra o mocy 15 KM, produkowano w latach 1916-1925.

W 1918 roku firma zmieniła nazwę na Kaishinsha Motorcar Co., a ich produkcja skupiła się (ze względu na nieistniejący praktycznie rynek samochodów osobowych) na wojskowych ciężarówkach. Lata 20. XX. wieku przyniosły niski popyt na samochody militarne, a DAT połączyła się z Jitsuyo Jidosha (frima powstała w 1919 roku, produkująca Gorham – trzykołowy pojazd z kabiną, oraz lekkie samochody
i ciężarówki Lila), stając się DAT Jidosha Seizo Automobile Manufacturing Co., Ltd. W latach 1931-1935 wyprodukowano trzy modele Datsonów – Typ 10, Typ 11 i Typ 12.

1394 r. - Nissan Motor Co.

Największego tempa pierwsza japońska firma produkująca auta na masową skalę, nabrała po 1934 roku, a więc po połączeniu firm DAT i Tobata Casting (należącej do Nissan „Zaibatsu”
– przedsiębiorstwa-giganta, nazwanego na cześć Nihon Sangyo, prezydenta firmy. Było to czwarte
z największych w kraju kwitnącej wiśni. W jego skład wchodziło 74 firm. ). W 1934 roku powstał Nissan Motor Co., Ltd., który do dzisiaj funkcjonuje w naszej świadomości jako japońska marka samochodów. W 1935 roku Nissan stworzył fabrykę z zaawansowaną technologicznie linią produkcyjną, co pozwoliło
na wyprodukowanie już dwa lata później 8 593 aut. Był to czas w którym rozpoczęła się również wojna chińsko-japońska, a firma odeszła od samochodów osobowych, skupiając się na produkcji ciężarówek militarnych, samolotów i silników dla Cesarskiej Armii Japońskiej.

Datsun w 1933 roku rozpoczął produkcję Austina 7s na licencji. Samochód był ogromnym sukcesem
i rozsławił japońską markę na świecie. Dzięki ścisłej współpracy i możliwości korzystania z patentów Austina na przestrzeni lat, Nissan w 1955 roku wprowadził na japoński rynek zbudowanego przez siebie Austina A50, pod którego maską krył się nowy silnik 1489 cm3. W 1951 roku wyprodukowano Datsun 4W60, pierwotyp słynącego do dziś ze swej niezawodności, Nissana Patrol – jedynego samochodu eksportowego sprzedawanego pod marką Nissan. Stworzony z myślą o działaniach terenowych, przeznaczony dla wojska samochód był wyposażony w napęd 4x4, silnik o pojemności 3,6 litra i moc 85KM. Pod koniec lat 50. rozpoczęła się produkcja serii samochodów osobowych Bluebird. Samochody o trzech rodzajach nadwozia (kombi, sedan, coupe) i początkowo z napędem na tylną oś, były hitem sprzedaży. Po wejściu Datsuna na rynek Stanów Zjednoczonych (1958 rok), model 310 był eksportowany na rynek amerykański. Datsun na rynku europejskim pojawił się w 1962 roku.

Historyczne modele

Legendarny dziś model 240Z (6-cio rzędowy silnik, 2,4 l, 150 KM) cechował się nie tylko sportowym wyglądem. Rynek motoryzacyjny z pewnością zauważył jego świetne właściwości jezdne i pełny komfort jazdy (cechy te zawdzięczał niezależnemu zawieszeniu kół), zwłaszcza, gdy zaczął odnosić sukcesy podczas wyścigów i rajdów. Nawet pół roku oczekiwania na zamówiony samochód nie zniechęciło nabywców, w trakcie czterech lat na ulice wyjechało 156 076 sztuk 240Z.

Opisana powyżej historia przedstawiła nam źródło wszystkich rodzajów samochodów, z których do dziś słynie Nissan. Już od początku tworzył samochody użytkowo-terenowe, lubował się w autach sportowych, ale i Bluebird, tworzony z myślą o komfortowym aucie osobowym, cieszył się uznaniem i popularnością. Micra od1982 roku do dziś jest jednym z najpopularniejszych aut miejskich, Qashqai od momentu premiery znajduje się na podium rynku SUV-ów, a 370Z to, jak sam producent zauważa, esencja klasycznych aut sportowych. Po esencji przychodzi czas na legendę Nissana GT-R. X-Trail spełni oczekiwania zarówno miłośników podróżowania po bezdrożach, jak i jako auto rodzinne, a dzięki Navarze granice nie będą dla nas istnieć. Czy wśród wymienionych modeli, nie słyszeliście choć o jednym?

Co przyniesie przyszłośc? IMx-a

Podczas 45. Targów Samochodowych w Tokio pokazano innowacyjnego crossowera, najnowszy koncepcyjny samochód marki. Ma być odzwierciedleniem filozofii Nissana i jego spojrzenia na przyszłość. Nissan IMx, oparty na technologii Leafa, posiada dwa elektryczne silniki o łącznej mocy 430 KM. Najnowsze technologie, wyświetlacze OLED rozciągnięte na całym kokpicie, fotele skonstruowane przy pomocy drukarek 3D i zasięg na ponad 600 km. ProPILOT, który po włączeniu trybu autonomicznej jazdy, schowa kokpit wraz z kierownicą i przesunie fotele do wygodnej pozycji. Wszystkie systemy i udogodnienia pokazują, że Nissan pod żadnym względem nie pozostaje w tyle w swojej wizji przyszłości. IMx pojawi się na rynku już w 2020 roku, ale już dziś można przyjrzeć się nowościom – odświeżony Qashqai, nowy Leaf, Micra z nową jednostką benzynową i rabatami sięgającymi do 4000 zł na rocznik 2019 – mamy powody do zadowolenia.

KONTAKT

48 68 324 30 10