Jakie opony są najlepsze na zimę?

 

Dodano 20.11.2020 14:58

Synoptycy z roku na rok prognozują coraz łagodniejsze zimy. Wydawać by się mogło, że dla kierowców są to doskonałe wiadomości. Zastanawiamy się czy i kiedy dokonać wymiany opon na zimowe. A może w związku z ociepleniem lepszym okaże się zakup ogumienia wielosezonowego?

Postaramy się dzisiaj rozwiać wszelkie wątpliwości w tym zakresie.

Zacznijmy od opon zimowych, które w założeniach projektowych mają zapewnić nam najlepsze z możliwych warunków trakcyjnych na śniegu, lodzie, błocie pośniegowym oraz mokrej nawierzchni w niskich temperaturach.

Popularne „zimówki” to opony z mieszanki gumy wyraźnie miększej od wersji letniej. Już poniżej temperatury 10 stopni Celsjusza twarda opona letnia wykazuje dramatyczny spadek przyczepności oraz właściwości odprowadzających wodę. Stają się twarde co powoduje, że w niskich temperaturach różnica drogi hamowania w stosunku do odpowiednika zimowego może wynosić ponad 10 metrów. Czy to dużo? W ekstremalnej sytuacji wymagającej wytracenia prędkości spowodowanej zatorem drogowym możemy więc zyskać przestrzeń odpowiadającą dwóm długościom przeciętnego samochodu osobowego…

Czy opona zimowa sprawdzi się w deszczu skoro zaprojektowano ją na śnieg?

Oczywiście. Opona zimowa również posiada kanały odprowadzające wodę podobne do tych w oponach letnich, które dodatkowo w niskich temperaturach wspomagane są przez odpowiednio zaprojektowaną miękką mieszankę gumy.

Zimówki odróżniają się od ogumienia letniego tzw. lamelami. Są to drobne nacięcia na czole bieżnika, które, choć ledwo zauważalne dla niewprawnego oka, dają oponie zimowej namacalną przewagę tam gdzie letnia się poddaje. Mają one za zadanie „drapać” śliską nawierzchnię ułatwiając ruszanie, przyśpieszanie oraz przede wszystkim hamowanie.

 

Czy jest alternatywa?

Tak, aczkolwiek wciąż grupa entuzjastów tego rozwiązania w stosunku do tradycjonalistów to mały odsetek. Mowa o oponach całorocznych (zwanych też wielosezonowymi).

Czym jest „wielosezonówka”?  Z technicznego punktu widzenia jest to rodzaj opony zimowej zaprojektowanej tak, by nadawała się do użytku również latem. Drobne korekty bieżnika w stosunku do tradycyjnej zimówki oraz zmiany w składzie mieszanki gumy powodują, że nie zużywa się ona latem tak szybko jak opona zimowa, a jednocześnie potrafi lepiej od niej odprowadzić wodę.

Trzeba jednak pamiętać, że konstrukcja takiej opony jest kompromisem pomiędzy zaletami i wadami tradycyjnych opon sezonowych. Jeśli wykonują Państwo niewielkie przebiegi, nie mieszkają w górach bądź innych rejonach, gdzie śnieg pada często, a temperatury są niższe niż w pozostałej części kraju to warto rozważyć alternatywę w postaci kół ubranych w opony całoroczne. Trzeba mieć jednak na uwadze, że kompromis konstrukcyjny może pozbawić nas kilku metrów wolnej przestrzeni podczas nagłego hamowania. Do czego to może prowadzić? Każdy kierowca zna odpowiedź na to pytanie!

Korzystając z okazji zapraszam Państwa do kategorii koła w naszym sklepie, gdzie znajdą Państwo ofertę kół do samochodów marki Nissan.

KONTAKT

48 68 324 30 10