Hamulce - oryginał czy zamiennik?

 

Dodano 10.07.2019 12:53

Nie podejmuj nieporzebnego ryzyka!

 

Nawet kilka metrów w długości drogi hamowania może mieć spory wpływ na Twoje zdrowie lub zawartość Twojego portfela. Jeśli już uda nam się uniknąć „strat w ludziach” zawsze trzeba mieć na uwadze, że naprawy powypadkowe samochodu kosztują niemało – nie mówiąc już o znacznym spadku wartości pojazdu przy odsprzedaży jeśli nosi on ślady ingerencji lakiernika. Jeśli chcemy uniknąć lawiny problemów z pomocą przychodzi nam jeden z najważniejszych układów bezpieczeństwa występujący w każdym samochodzie, od kiedy w 1886 roku na drogę wyjechał Patentwagen Nr. 1 Carla Benza, aż do dzisiaj. Układ hamulcowy, bo o nim przecież mowa ulegał znacznym zmianom na przestrzeni lat wraz z rozwojem automobilizmu.
 
Obecnie stosowane podstawowe elementy układu hamulcowego takie jak klocki oraz tarcze poddawane są ekstremalnym testom na etapie projektowania, żeby zapewnić maksimum bezpieczeństwa wszystkim pasażerom nowoczesnych samochodów używanych. Coraz lepsze osiągi aut sprawiają, że coraz trudniejsze zadanie stawiane jest przed elementami mającymi zapewnić nam bezproblemowe zatrzymanie pojazdu. Cel ten należy osiągnąć niezależnie od warunków na drodze oraz w możliwie najkrótszym czasie i na możliwie najkrótszym dystansie. Praca klocków oraz tarcz hamulcowych bywa trudna, bo układ ten musi znosić ekstremalne warunki – wysokie temperatury będące efektem siły tarcia, duże obciążenia mechaniczne, woda, zanieczyszczenia oraz wiele innych mniej istotnych czynników.
 
Z pomocą przychodzą nam kontrolerzy jakości w fabrykach, których zadaniem jest dbałość o to by każdy układ hamulcowy w samochodach Nissan zachowywał się tak samo i możliwie najlepiej.
 
Producenci oferujący dedykowane elementy układu hamulcowego – tzw. zamienniki – zawsze starają się znaleźć złoty środek pomiędzy jakością, a kosztem produkcji czego efektem jest magiczna formułka reklamowa: „najbliższe jakości oryginału”. No właśnie NAJBLIŻSZE to prawie tak dobre, a jak wiemy prawie to wielka różnica.
Bardzo istotnym dla trwałości układu czuwającego nad naszym bezpieczeństwo jest idealne dopasowanie dwóch elementów ciernych względem siebie (klocek vs tarcza). To czy  klocki nie będą za twarde i tym samym zbyt agresywne wobec tarcz. Czy nie będą za miękkie i doprowadzą do zatarcia się elementów układu pokrywając go nadmierną ilością pyłu.
Na koniec zaznaczyć warto, że zakup najtańszych klocków hamulcowych od nieznanych producentówk okazuje się mało racjonalny. Ich niska skuteczność i tendencje do szybkiego zużycia sprawią, że oszczędności będą tylko pozorne. Warto zadać sobie więc podstawowe pytanie, czy pozorna oszczędność kilkudziesięciu złotych jest w przypadku klocków uzasadniona, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę potencjalne ryzyko kolizji na skutek mało skutecznego hamowania.
Marek Koziński

KONTAKT

48 68 324 30 10