Filtr paliwa

 

Dodano 10.07.2019 13:59

Pozorna oszczędność niosąca za sobą drogie konsekwencje – filtry paliwa.

 

W Twoim Nissanie jest wiele elementów, które po okresowej wymianie w serwisie nie dają Ci odczuwalnej różnicy w prowadzeniu samochodu, reakcji na pedał gazu lub innych aspektach użytkowania? Do takich rzeczy należą na przykład, filtr powietrza, filtr oleju, olej silnikowy czy często pomijany w czasie eksploatacji filtr paliwa. Skoro nie widać efektu, to po co je wymieniać? Po co tracić czas i pieniądze?
Pozwól drogi czytelniku, że tym razem skupię się na tym ostatnim, tym najczęściej pomijanym i tak naprawdę nie wiadomo po co zamontowanym filtrze paliwa.
Przepływowe filtry paliwa w dzisiejszych samochodach marki Nissan, występują właściwie tylko i wyłącznie w pojazdach zasilanych olejem napędowym czyli wyposażonych w silniki wysokoprężne – popularne diesle.
Filtr jest jednym z bardzo istotnych elementów większego układu – paliwowego. Jego zadaniem jest nie dopuścić, żeby zanieczyszczenia czy to z dna zbiornika, czy też z samego paliwa pochodzącego z dystrybutora, nie dostały się do układu wtryskowego w silniku. Często wyposażone są w elektryczny podgrzewacz, który znacznie ułatwia rozruch zimnego silnika w warunkach zimowych - kiedy na dworze panują ujemne temperatury, a olej napędowy staje się gęstszy. Często posiadają również odstojnik wody oraz czujnik informujący nas o zbyt dużej ilości tej cieczy w paliwie, co może uchronić nas przed bardzo drogimi konsekwencjami.
Szczególnie we wspomnianych warunkach zimowych, niewymieniony w porę filtr oleju napędowego może spowodować, że rano zamiast wypić kawę z koleżankami z pracy poznamy nowego przyjaciela w postaci kierowcy wezwanej przez assistance lawety. W niskich temperaturach z ON wydziela się parafina zapychająca cały układ wtryskowy, paliwo mętnieje, staje się gęste i traci swoje właściwości smarujące oraz przestaje eksplodować w przewidzianych dla niego warunkach stworzonych w silniku. Efektem jest brak możliwości uruchomienia pojazdu. O ile zimowe przygody można łatwo rozwiązać wprowadzając auto do rozgrzanego garażu, lub czekać na wyższą temperaturę w ciągu dnia i wtedy wymienić opisywany filtr, o tyle w sytuacji kiedy nie spełni on swoich zadań filtrujących (dopuści do przedostania się większych lub mniejszych zanieczyszczeń do układu wtryskowego) konsekwencje finansowe mogą być naprawdę poważne. Uszkodzone pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia czy same wtryskiwacze to wydatki liczone w tysiącach, a niejednokrotnie przy wymianie całego zestawu nawet w dziesiątkach tysięcy polskich złotych.
Mimo, że praca filtra paliwa może być  bezpośrednio niezauważalna jest bardzo istotna dla prawidłowego działania całego układu zasilania silnika wysokoprężnego i dlatego producenci zalecają jego okresową wymianę. Niskim nakładem finansowym można zapewnić sobie spokojny poranek zimową porą oraz w niektórych przypadkach oszczędność, którą można zainwestować w spełnienie innych marzeń niż kosztowna wizyta w wyspecjalizowanym serwisie.

Marek Koziński

KONTAKT

48 68 324 30 10